WAARNEMEN, ANALYSEREN EN CREËREN IN BEELD NAAR FILM.

stijn.claikens@kdg.be

Waarnemen (10')

Waarnemen is concreet. Hoe kan je een kunstwerk laten voelen, horen, zien, proeven?

Deze eerste waarnemingsoefening doen we samen:

Typ hier drie associaties die je maakt met de sfeer van het werk dat je ziet..
Wat brengt het werk bij jou teweeg? Welk gevoel associeer je hierbij?

Voor de volgende oefeningen werkt iedereen individueel.
Neem en pen en papier erbij om je antwoorden op volgende vragen te noteren.
Deze heb je later nodig.

Kleurassociaties.

Wat kan je vertellen over volgende kleuren? Welke associaties op gebeid van objecten of materiaal maak je hierbij?
Noteer deze..

De setting: wie? wat? wanneer? waarom?

Bekijk elk vierkantje en noteer de associaties die je bij deze beelden maakt: waar doet je dit aan denken? Welke associaties maak je hierbij? Wat doen deze mensen, wie zijn ze en wat link je hier aan?

Associaties naar geluid/klank

Noteer verschillende typen geluid of associaties die je kan maken met elementen uit het beeld.
Dit kunnen rechtstreekse associaties zijn maar mogen best ook verder gezocht worden!

DOEL: De leerlingen nemen aspecten van beeld, beweging, klank, media en woord waar met
aandacht voor totaalbeleving en detail, en met oog voor betekenis.


Analyseren (20')

De indrukken worden geanalyseerd. Hoe kan je indrukken selecteren, vaststellen, lokaliseren, observeren, identificeren, oproepen, onthouden?

Vastzetten en verzamelen bouwstenen

1) Ga op zoek in je directe (thuis)omgeving naar objecten, materialen en locaties adhv de notities die je hebt gemaakt!

DOEL: De leerlingen verwerven inzicht in bouwstenen, technieken, materialen en producten,
binnen beeld, beweging, klank, media en woord om zich artistiek te uiten.

2) Geluid-associaties:
Ga op zoek naar objecten/materiaal waar je geluid mee kan produceren.
Denk na over de geluidsassociaties die je hebt genoteerd en hoe deze klinken:
schel, dof, kort, aanhoudend, repetitief, stil, luid, galmend, opwellend, van luid naar stil,..
Tip: Geluid kan je ook maken met je stem! Probeer dit uit!

resultaten uploaden om 20u40! 

> Terugkoppeling, bespreking eigen aanpak.


Creëren (30')

Creëren is verbeelden. Hoe kan je verzinnen en verbeelden, creëren met materialen en techniek? Hoe kan je de ene artistieke vorm verbinden met een andere artistieke vorm?

Het creëren van één filmische shot adhv de benoemde bouwstenen.

Criteria:

  • Eén shot van +- 10 seconden.
  • De shot van zelfgemaakte audio voorzien (stem, geluid van andere objecten "offscreen").
  • Een nieuw beeld creëren met de zelfbenoemde bouwstenen.

Eens we het werk hebben kunnen ontleden, door waarneming en analyse, hebben we de verschillende bouwstenen en hebben we deze ook kunnen benoemen.
Net zoals bij een huis dat je afbreekt (analyseren) tot losse stenen, kan je deze stenen gebruiken om terug iets nieuw op te bouwen (creëren).

Het creëren is iets persoonlijks en doen we individueel. Iedereen gaat op zich aan de slag met dezelfde bouwstenen, maar met eigen associaties en eigen materiaal in zijn/haar directe omgeving.

DOEL: De leerlingen creëren op een authentieke wijze.


Aandachtspunten media

KADER

- ruimtesuggestie, diepte, voor- en
achterplan, spelen met schaalreferenties!
- kadrage: close-up, afsnijding,
focuspunt, symmetrie, compositie,
evenwicht ...
- standpunt: vogel-, kikker-,
ooghoogteperspectief
- beweging: draaien, vliegen, pan,
zoom, tilt
- afstand: beeldgrootte

Voorbeeld: voordelen met horizontaal/vlak te filmen:
- eigen horizon creëren
- buiten scherm elementen laten bewegen (poppenkast)
- makkelijke manier om Stop motion-filmpjes te maken..

'Staging Silence' (2013, 20 min.) is opgebouwd is rond een aantal abstracte, archetypische plekken en decors die in het geheugen van de artiest bleven hangen. De filmstijl verwijst zowel naar de slapstick als naar de film noir.
De soundtrack is van de Britse elektronische componist Scanner.

Der Lauf der Dinge, 1978 © Peter Fischli en David Weiss 

Der Lauf der Dinge is een art-film van het Zwitserse kunstenaarsduo Peter Fischli en David Weiss. Der Lauf der Dinge kan eigenlijk beschouwd worden als een combinatie van twee werken. Enerzijds bestaat de kettingreactie op zich, anderzijds bestaat de film.

Trickphotography:

Project: StayArtHome:

BEELDEFFECTEN

- licht: lichtrichting, schaduw
- kleur: kleurtonen, contrasten ...
- vervorming

GELUIDSEFFECTEN

- volume
- vervorming

Voorbeeld: "Ear-cleaning".

Iedereen zit in een kring. Met de ogen gesloten.

De docent gaat rond met een ruisende radio of maakt krakend geluid met papier.
Docent stopt en blijft muisstil.
De studenten houden hun ogen dicht en observeren de ruimte.
> Alle kleine geluiden zijn plots veel meer aanwezig!
De verwarming, stemmen in het gebouw, het tikken van een klok..
Wat hoor je? Hoe klinkt het? Is het ver of dichtbij?
Imiteer het geluid met je stem/lichaam: Tascam in het midden van de ruimte en de docent neemt de studenten op die de geobserveerde minuut nabootsen..

Enkele woorden om audio/klank te benoemen en hiermee aan de slag te gaan:
schel, dof, kort, aanhoudend, repetitief, ritme, stil, luid, galmend, opwellend, uitfaden,..


Tip: klik op knop Audacity voor deze freeware (zowel voor mac als PC omgeving) gratis te downloaden. Zeer gebruiksvriendelijk en met professionele opties..

ORDENING

- volgorde
- ritme
- gelaagdheid (meerdere sporen)

> Verdere uitwerking: totaalpresentatie
Zo kan je bv. de verschillende shots (resultaten van de leeerlingen) combineren tot één film.

Samenwerken: resultaten van elkaar bekijken, gelijkenissen zoeken,..
Welke zeggingskracht heeft één shot tov een andere?
Welke verhalen kan je creëren daar shots na elkaar af te spelen?
Met de volgorde van shots te verwisselen krijg je een nieuw verhaal! Hoe komt dit?

DOEL: De leerlingen passen sociale en communicatieve vaardigheden toe.


Een voorbeeld!

Stel we doe dezelfde oefening adhv een ander werk..

Keith Haring, Ignorance = Fear, 1989 © Keith Haring Foundation
(Collection Noirmont art production, Paris)

Een snelle beeldanalyse adhv de beeldaspecten:

KLEUR: Contrasterende, verzadigde basiskleuren.
VORM:
Afgeronde, organische vormen.
LIJN:
Dikke zwarte contourlijnen.
LICHT:
Geen schaduw, licht-donker contrast enkel door kleurcontrasten en zwarte contourlijnen.
TEXTUUR:
Opake vlakken in één volle, egale kleur.
COMPOSITIE:
Horizontale richtingslijnen met horizontale, symmetrische schikking.
RUIMTE: Het is een beeld zonder ruimte-suggestie. Het is een vlak, grafisch beeld.

Associaties met het beeld: luid, speels, kinderlijk, dynamisch,..
Associaties met de tekst: gevaar, waarschuwend, protest, bewustwording..

Stap 1: Verzamelen materiaal
Zoeken en verzamelen van materiaal op basis van het beeldaspect kleur en vorm.
Niet enkel materiaal maar ook het zoeken van een mogelijke locatie om te filmen doe je op basis van de beeldaspecten:
bv een perspectieflijn,
een bepaalde textuur (materiaal),
een sterke lichtinval,..

Ga op zoek naar één of meerdere objecten die een rol gaan spelen in je shot:
Objecten kan je selecteren op basis van de beeldaspecten maar ook op basis van associaties die je met het werk hebt gemaakt. Bv. met het thema / onderwerp of met de sfeer,..
In dit geval heb ik de associatie gemaakt met een speelgoed brandweerwagen door de felle basiskleuren, ronde vormen, "luid" en "kinderlijk"..

Stap 2: Kadrage, opstelling en filmen shot
Maak verschillende opnames ("takes") zodat je nadien de beste er uit kan selecteren.

Stap 3: Eventuele nabewerking op smartphone
In dit geval aanpassen van helderheid, contrast en vnl. verzadiging.

Uiteraard heeft niet elke smartphone dezelfde functies voor deze nabewerking.
Maar deze zijn bij huidige smartphone-modellen wel meer en meer courant beschikbaar.

DOEL: De leerlingen passen digitale vaardigheden functioneel toe.

Met deze bouwstenen en enkel objecten/materiaal uit mijn directe omgeving kwam ik tot deze eenvoudige vertaling/filmshot.

Resultaten klaar en in gedeelde Google-presentatie om 21u00!


©2020 KdG studiedag audiovisuele vorming
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin